Brand

Publicerat: juni 29, 2014 i Okategoriserade

Igår var det skyttetävling och trots att det regnade gick det riktigt bra. Jag vann dam-klassen och kom tvåa totalt! Det var iofs bara 13 deltagande, men nio av dem är inbitna jägare, så jag känner mig ganska stolt faktiskt. Först kom bror på 30 av 30 möjliga träffar, jag hade 29 och trean hade 28 (han kom tvåa i herr-klassen). Så lite hänger i fast jag inte har hållit i ett gevär på flera år!

Men, sen hade vi grillfest och so far so good, trots idogt regnande lyckades vi få i oss god mat och ha trevlig i ett par timmar. Sedan skulle jag och min brorsdotter skjutsa hem mamma som bor fem minuter från min bror där festen var och när vi åker hem skymtar vi blåljus bort igenom. Vi såg inga ljus någonstans när vi åkte vidare men mötte en polispiket med blåljus när vi närmade oss mamma. När hon var avsläppt bestämde jag och brorsdottern att vi skulle åka ditåt utryckningsfordonen åkte. Japp, jag erkänner av nyfikenhet…. Men där uppe på landet känner man så många människor och blir orolig när man ser flera utryckningsfordon. Då är det sällan bara en ”vanlig” sjukdomsgrej och troligen känner man den personen det hela händer hos.

Vi åker iaf, ser inget på vägen, men kommer till korsningen där vi åker mot vattenskidklubben och jag säger, ”vi åker ut och vänder vid klubben”. Brorsdottern säger när vi närmar oss ”bara det inte hänt något vid klubben”. Det tror jag inte svarar jag. Då får hon ett meddelande av en annan klubbmedlem ”Klubbhuset brinner” och vi tittar upp (för vi är så nära) och visst, vi ser hur det är en stor brand borta vid klubben. Vi kör dit, ser att det brinner vilt, det är brandbilar, ambulans och polis och blåljusen blinkar febrilt. Parkerar och en bil kastar sig framför oss och jag ser att det är min bror och en kompis till oss. Alltså det är verkligen fullt pådrag. Vi går ut bilen och bara står och tittar, det brinner som satan och vi är jätteledsna och gråter och kramas. Det här är vårt/deras sommarhem, här är vi jättemycket, vi jobbar på tävlingar, vi badar, vi bygger, tillsammans med alla andra ser vi till att klubben går runt och nu rasar branden i tak och väggar i vår nybyggda stuga!! Polisen går förbi med en kille som är brännskadad och som säger att han försökt släcka elden, han frå åka med ambulansen. Han verkar jätte-skärrad och även berusad och säger att han och en kompis suttit där och druckit lite när de såg att det rök och försökte släcka det hela. Det kommer fler folk, de som har larmat, sådana som är medlemmar i klubben och bor nära, folk som bor nära och är medlemmar, medlemmar som bor längre bort och fått information.
Hela stugan brinner ner och vi står och försöker ta in det hela, och tänker också hela tiden, tur att det inte var någon som brutit sig in i stugan och låg och sov där, det är bara materiella skador, inget annat. Ingen är skadad utom killen som åkte med ambulansen, ingen har förlorat sitt hem… Men vi är iaf chockade, speciellt vi som kom dit utan att veta något utan upptäcka det där…
Brandkåren kan bara släcka det som rasar, rädda byggnaden går inte att behålla. En bod som är som lager går att rädda, eller det går att släcka och utrustningen i går att rädda. Boden är förstörd…

Iaf  så åker vi så småningom hem och brandkåren sköter sitt jobb. Vi är flera som tänker att antagligen är det bastun som på något sätt fattat eld, det är ju folk som varit ute och använt den fram till två på dagen, men klockan är ju halv tio när larmet kommer så vad fasen har hänt?

Brorsdottern följer med hem och sover hos oss, vi behöver prata och analysera vad vi precis har varit med om.
Idag från brandutredarna kommer första delen av analysen, att branden mest troligt är anlagd… Det är sorgligt, det är tragiskt, det är för jävligt! Det här med att låta bli andras grejer, inte förstöra för andra är tydligen inget som den här person har tänkt på. Troligen en ganska trasig person men jag blir förbannad iaf! Våra ungdomar blir ganska tagna och jag också, men jag tänker hela tiden på att det bara är materiellt! Men för ungdomarna är det är viktigt plats, en fast punkt i deras stora hobby och sport! Men bara grejer, bara materia, bara saker, tack och lov, men jag blir ändå förbannad! Två år var stugan, nybyggd och fin, många ideella timmar för en klubb som inte har någon större kassa!

wpid-dsc_0394.jpg wpid-dsc_0391.jpg wpid-dsc_0389.jpg

Jag hoppas verkligen det här löser sig ekonomiskt!

kommentarer
  1. Ms. T skriver:

    Visst är det skönt och tur att det inte har skördats några liv men så ONÖDIGT om det rör sig om en ANLAGD brand. Ingen ”normal” människa gör så… Läskigt med bränder så där. KRAM

  2. Linda skriver:

    Vi gråter, vi också.
    Man blir så ledsen ända in i hjärtat.

    • kihaku skriver:

      Visst blir man! Det är dock lite lättare nu när man vant sig och sett hur det ser ut där ute nu, samt lyssnar på de där positiva människorna som är därute som ser det som en möjlighet mer än ett problem!! Ni kommer väl ut och kollar läget när ni här här?

Kommentera

