Vakthund?

Publicerat: april 8, 2011 i Okategoriserade

Ralf är ju en supersnäll hund, vild och galen, men så himla snäll och vill bara leka. Men, så fort det går någon i trapphuset så börjar han morra grovt och skälla (svansen går som en elvisp så jag är inte orolig över att han är arg). Han tror tydligen att han äger det här huset och ska bestämma vem som får gå in och ut. Det stör mig en hel del, även om han tystnar ganska snabbt.
Ni kan ju tänka er hur ofta det smäller i ytterdörren i ett hyreshus där det bor typ sju ungar på två våningar. Ungefär en gång i kvarten eller så, och Raffe reagerar varenda gång. Jag är lite trött nu på att gå upp ur den sköna soffan för att få honom att bli tyst. När jag vrålar på honom låter jag ju mer än han, helt i onödan egentligen för han skiter i mig…Helt och fullt minsann, men jag kan inte bara låta det vara heller.

Jag läste någonstans att när hundar gör så, ska matte och husse liksom ta över och tala om att man har hört att det kommer någon och det är ok. Det hjälper inte på Ralf kan jag säga… Hur många gånger jag än säger ”seså, nu har matte hört det, jag lovar det är inget farligt, jag tar över och skyddar oss” skäller han ändå! Konstig hund, för det där lät ju väldigt logiskt annars… eller inte… Känns lite som bluff det där. Men, han skäller några skall och slutar sedan ganska fort, men helt oberoende av vad jag säger eller inte säger.

Själv hoppar jag en meter eller så i soffan när han börjar, den lille fisen som inte låter så mycket i vanliga fall, gnäller eller gläfser lite, när någon går i trappen låter han som en hel Rottweiler… Stor och tuff, det kan man vara när man gömmer sig bakom en dörr eller bakom mattes/husses ben….

kommentarer
  1. Elisannw skriver:

    Jag har ju aldrig haft någon hund men ser en del hundprogram på teve ibland. En blandrashund (såg ut som en stor tax ungefär) fastnade med klorna i min vänsterhand när jag var drygt 17 ½ och även om det har bleknat med tiden syns ärre fortfarande litegrand. Minns en annan blandrashund som såg ut som en schäfer som skällde som en galning när det kom folk och som husse och matte fick ta ner i källaren när jag kom på besök. Kan nog tro att detta stämmer in på alla sorters hundar, även renrasiga./ Bor ju själv i ett hyreshus men med många äldre så ofta är det jättetyst här! Just nu hörs inte ett ljud./ Men Din hund r i alla fall himla söt.

Kommentera

