Sorgligt och oroligt.

Publicerat: september 13, 2010 i Okategoriserade

http://ttela.se/ekonomi/naringsliv/1.954295-stalab-forsatts-i-konkurs

Min bror arbetar som projektledare för detta företag vilket innebär att han nu måste leta nytt jobb. Det känns oroligt, han är ensamstående med ett hus och en gård och att bli arbetslös innebär ju en ganska stor nedgång i lön. Jag har inte pratat med honom själv om det, så jag vet inte hur han känner men JAG blir orolig och ledsen.

Företaget har gjort stora arbeten på vår dyra fina ARENA, och det har varit mycket turbulent med den och runt den, med resultatet att kommunen har hållt inne en stor del av betalningarna till just detta företag. Nu tror jag inte kanske att det bara är det som gjort att företaget måste kursa, men det underlättade ju inte situationen. Typ fyra miljoner i snart ett år, det förstår väl vem som helst att det inte fungerar. Med risk för att inte ha alla fakta så blir jag ändå förbannad. Vilket företag kan, som vår kommun gjort, hålla inne med betalningar så länge utan att hamna hos kronofogde och i sin tur så småningom gå i konkurs? Dessa små företag som arbetat på kommunens beställning, är det de som ska få lida, för att vår kommunledning skött detta så jävla uselt?
Missförstå mig inte nu, jag är så glad och stolt över vår Arena, men det är verkligen både för dyrt och alldeles idiotiskt skött, det kan jag lova! Hemligheter, hemligstämplat, mörkat både det ena och det andra…
Men företagen som gjort det som de är ålagda, företagens underleverantörer som också blir oerhört mycket påverkade av Stålabs konkurs… Usch, vad det blir jobbigt när det händer någon som står en nära. Jag blir förbannad, upprörd och förtvivlad över att jag bor i en kommun som verkar vara helt inkompetent när det kom till det här med Arenabygget och hantera detta…

Lite annat som stod i tidningen häromdagen:
http://ttela.se/start/vanersborg/1.949387-stalab-nara-konkurs

kommentarer
  1. Elisannw skriver:

    Även om det är av helt andra orsaker VET jag ju hur det är att bli illa behandlad av en arbetsgivare. Facket var inte till någon hjälp alls./ Det brukar ju ordna sig förr eller senare men vad hjälper det NU ”när mycket står på spel”. Om ”vi vanliga” lever över våra tillgångar blir det ett himla stohej men en del företag får visst göra precis som de vill!!! Håller tummarna för att det blir riktigt bra snart.

  2. Siw skriver:

    Jäkligt trist när sådant här händer .. Man står helt handfallen i situationen

Kommentera

